Vincenţiu Grifoni, Episcopul Sloboziei şi Călăraşilor, şi-a pus în cap credincioşii din Păltiniş

Ziua de miercuri, 17 octombrie, trebuia să fie una de sărbătoare pentru oamenii satului. Şi aşa a şi fost, până la finalul slujbei de resfinţire a bisericii cu hramul „Adormirea Maicii Domnului” când Înalt Preasfinţitul Vincenţiu Grifoni a ţinut să le aplice credincioşilor o „corecţie” pentru faptul că referendumul pentru definirea familiei s-a dovedit a fi un eşec total.


Prin urmare, înalta faţă bisericească a decis să le interzică celor care au contribuit, din puţinul pe care-l aveau, cu donaţii la lucrările de refacere a edificiului de cult.

Evenimentul, aşteptat de către enoriaşi mai bine de zece ani, s-a transformat într-o veritabilă revoltă a oamenilor locului, după ce episcopul le-a interzis accesul în altar, invocând o aşa numită „perioadă de doliu” prin care trece Biserica Ortodoxă în urma invalidării referendumului din 6 şi 7 octombrie. Invalidare pe care episcopul Vincenţiu o vede ca pe o rană pe trupul Bisericii, o rană care, în opinia sa, îi împiedică pe credincioşi să se întâlnească cu Dumnezeu în sfântul lăcaş: „Să vindecăm această rană. Această rană dureroasă a aşezământului, care e Sfânta Biserică, având în vedere această perioadă de doliu şi de suferinţă, de durere, astăzi nu se va intra în Sfântul Altar, ci îl vom lăuda pe Dumnezeu din faţa Catapetesmei. Fiind o perioadă de doliu, nu se intră în Sfântul Altar şi vom lăuda pe Dumnezeu din faţa catapetesmei”, a proclamat Înaltpreasfinţitul, spre stupoarea oamenilor strânşi la slujbă.

Aceştia, intervievaţi de reporterii uni site local, n-au pregetat în a-şi striga supărarea provocată de decizia prelatului, pe care o consideră arbitrară: „ „E politică, nu mai e Dumnezeu!”, „Ţinem doliu la referendum acum. Am dat-o naibii…”, „„Asta era problema, că n-a fost lumea la vot? Aia era doliu? Credeam că a murit un părinte de-al lor şi trebuia să ţinem doliu la biserică. Să le fie ruşine că dacă vor ei să facă prostii sau nu vor, tot fac. Că au făcut şi părinţii între ei prostii …şi acum sunt sfinţi” sunt doar trei dintre cele mai virulente reacţii ale oamenilor din Păltiniş la interdicţia de a intra în altarul bisericii din sat.

...Credinţa-i credinţă, referendumul e referendum. Ce treabă aveam noi că nu s-a dus lumea la referendum?” s-au întrebat, pe bună dreptate, de altfel, cei care au aşteptat mai bine de zece ani să se bucure de slujba de resfinţire a bisericii. Iar întrebarea a rămas fără răspuns din partea celui care, din postura de păstor, ar fi trebuit să vegheze la liniştea sufletească a comunităţii şi la păstrarea neîntinată a relaţiei dintre Biserică şi cei care o slujesc.

În schimb, bătrânii satului au taxat extrem de dur atitudinea de superioritate cu care au fost trataţi de episcopul pe care-l acuză de politizarea unui eveniment care nu are nimic de-a face cu cele lumeşti: „ Zic că biserica e în doliu. Păi, de ce au mai venit şi au sfinţit-o? Doliul era de la el, că n-am votat”, au răbufnit credincioşii.

Episodul de la Păltiniş, viralizat pe reţelele de socializare, a provocat vii reacţii ale opiniei publice, dar şi ale Episcopiei Sloboziei şi Călăraşilor care, într-un comunicat de presă dat publicităţii duminică îi acuză pe autorii reportajului de dezinformare: „Trebuie lămurit, încă de la început, faptul că în cuvântul de învăţătură al Preasfinţiei Sale nu se aminteşte în nici un moment despre Referendum şi nici faptul că neintratul prin Sfântul Altar ar fi o consecinţă a neprezentării credincioşilor la vot”.

Episcopia Sloboziei şi Călăraşilor s-a „repliat” în urma reacţiei virulente a opiniei publice şi a precizat în documentul citat că „trecerea credincioşilor prin Sfântul Altar nu este un drept al acestora, aşa cum s-a lăsat să se înţeleagă de către echipa de la faţa locului, ci un privilegiu pe care ierarhul locului îl acordă sau nu credincioşilor prezenţi la slujba de târnosire a unei biserici”.

Iar pentru ca ridicolul să fie ridicol până la final, Episcopia precizează că, de fapt, doliul invocat pe Vincenţiu Grifoni, în sprijinul interdicţiei de intrare în altar, ar fi provocat, de fapt, de…absenţa ploii din Bărăgan.

Mai mult decât atât, nici informaţia despre contribuţia materială a enoriaşilor la lucrările de refacere a bisericii din Păltiniş nu ar fi fost prezentată în mod corect: „Încă din momentul în care primul ctitor al sfântului lăcaş a oprit finanţarea lucrărilor de edificare, Protopopiatul Slobozia şi centrul Eparhial al Episcopiei Sloboziei şi Călăraşilor şi-au asumat finalizarea acestui proiect, mai ales că parohia în cauză este de categorie misionară, deci cu foarte puţine resurse materiale şi financiare”.

Punctul de vedere al Episcopiei Sloboziei şi Călăraşilor este contrazis chiar de Biserica Ortodoxă Română, care, prin vocea lui Vasile Bănescu, purtătorul său de cuvânt, apreciază gestul episcopului ca fiind „neinspirat pastoral, nefiresc şi total regretabil, un gest care nu reprezintă deloc atitudinea reală a Bisericii Ortodoxe Române, al cărei mesaj este şi va fi întotdeauna unul cald, dar lucid pastoral, realist, echilibrat şi cu adevărat edificator spiritual pentru toţi cei care privesc spre ea cu adâncă încredere şi multă speranţă”. În opinia oficialului Bisericii Ortodoxe Române, „Biserica este autentic reprezentată de toţi cei ce înţeleg şi trăiesc creştinismul ca mod asumat de viaţă, urmându-l cu fidelitate pe însuşi Hristos”.

Gestul Episcopului Sloboziei şi Călăraşilor, blamat deopotrivă de comunitatea locală, de reprezentanţii societăţii civile, dar şi de cei ai Bisericii Ortodoxe Române, vine după ce şi în Ialomiţa referendumul pentru redefinirea familiei tradiţionale a fost invalidat, după ce prezenţa la urne pe 6 şi 7 octombrie a fost de numai 38.769 de cetăţeni dintre cei 232.211 trecuţi pe listele electorale, procentual numărul total al votanţilor fiind de 19,34% dintre ialomiţenii cu drept de vot.

Robert-Viorel Dincă
© Jurnalul de Ialomița 2016-2018