34 de achiziții directe cu cântec la Primăria Urziceni

În urmă cu ceva timp, Comisia economică din cadrul Consiliului local Urziceni a solicitat Compartimentului de achiziţii publice din cadrul „Primăriei lui Sava“, lista achiziţiilor publice cu valoare mai mare de 3000 lei făcute în cursul anul 2017 prin cumpărare directă.

Lista primită conţine 34 de poziţii şi se poate lesne constata că suma primelor 10 atribuiri, în ordinea descrescătoare a preţurilor, depăşeşte un milion de lei. Partea şi mai dureroasă a acestor achiziţii este că toate au fost atribuite majoritar firmelor din afara Urziceniului. Cu alte cuvinte, firmele locale contribuie la bugetul municipiului, dar de primit înapoi ceva de la Sava, mai pai...

Cum aruncă Sava câte o ciosvârtă firmelor locale

Menţionasem anterior că Sava a dat ceva şi firmelor locale, nu de alta, dar să nu se vadă şi din avion că lucrează doar cu firme din afara Urziceniului. Astfel, preţurile de vânzare acceptate de Compartimentul achiziţii şi de Sava sunt, de regulă, cele maxime. Adică, preţurile aprobate de CL. În schimb, la puţinele achiziţii atribuite unor firme din oraş, preţurile sunt substanţial mai mici decât cele aprobate în hotărâri. De exemplu, modernizarea instalaţiei termice din policlinică s-a făcut cu suma de 77.804 lei, deşi prin hotărâre se alocase suma de 118.487 lei. Deci, cu firmele din Urziceni se poate „ieftin şi bun“.

Studiu de caz

Consiliul Local Urziceni a votat 5 hotărâri (nr. 59, 63, 79, 80 în anul 2017 şi 19 hotărâri în 2016) prin care a aprobat lucrări de îmbunătăţire a reţelei de apă a municipiului. Conform hotărârilor respective, valoarea cumulată, fără TVA, a acestor lucrări a fost de 346.806 lei . Lucrările, cumulate într-o singură achiziţie, au fost atribuite prin cumpărare directă, deci fără licitaţie deschisă la care să poată participa orice firmă interesată, la valoarea de 344.723 lei fără TVA, unei firme din Slobozia care nu a angajat nici un muncitor din Urziceni .

La aprobarea celor 5 hotărâri menţionate mai sus, consilierul local Ion Dumitrescu a solicitat, cu argumente pertinente, micşorarea sumelor propuse în proiectele de hotărâri, dar s-a aprobat doar la două. Argumentul invocat de unii consilieri, de a nu micşora suma propusă pentru investiţie, a fost că „valoarea adevărată a lucrării se va stabili prin licitaţie“. Dar nu a mai avut loc nici o licitaţie întrucât primarul şi compartimentul achiziţii au decis folosirea procedurii cumpărării directe pentru această achiziţie. Evident, dacă se folosea procedura de licitaţie, valoarea la care s-ar fi atribuit lucrarea se micşora cu o sumă semnificativă. De altfel, această achiziţie fusese atribuită de primărie tot prin cumpărare directă la valoarea de 201.817 lei, dar contractul nu s-a încheiat şi firma nu a fost invitată să facă o nouă ofertă de preţ.

Dar, aceste exemple nu sunt singulare. Există şi alte dovezi, de risipă bugetară şi oferim ca exemple - cheltuielile exagerate pentru marcajele rutiere: 71 826 lei, din care marcaje longitudinale 46.000 lei (23 km *2000lei/km). Cu sumele plătite pentru manoperă se putea cumpăra utilajul necesar – utilizabil şi-n următorii ani în regie proprie.

Concluziile sunt clare...

...şi dureroase. 1. Firmele din Urziceni sunt discriminate şi neajutate să-şi menţină locurile de muncă cu bani din bugetul local la care contribuie din greu. 2. Toate achiziţiile directe cu firme din afara oraşului sunt făcute la preţuri foarte mari din cauză că primăria nu negociază costurile. 3. Ăsta-i Sava! O mai spunem încă o dată şi încă o dată...

Autor: Elena Georgescu
© Jurnalul de Ialomița 2016-2018