Simplitatea ne dă bătăi de cap. Cum recunoști un Dorel care merge la mare

Credem noi, pentru obţinerea permisului de conducere, ar mai trebui să existe un examen – ceva practic, situaţional, care să te ajute să te descurci în trafic. Spre exemplu, un test cu aplicaţii de genul “numără portocalele din coşul Mariei”, “ajută broscuţa să treacă pe partea cealaltă” sau “colorează tractorul lui Ionel”.


Ştim, suntem răi, şi poate vă gândiţi “ce legătura au broscuţa, tractorul lui Ionel şi portocalele Mariei cu şofatul?”. Păi, nici una! Însă, ca şofer, nu totul constă în cum să-l faci pe poliţistul care te-a oprit să înţeleagă că ai depăşit viteza legală cu 50 de km/h pe oră pentru că ai o nevastă şi trei amante, în două judeţe, care nasc concomitent, nu! Trebuie să te pricepi şi la lucruri simple, cum ar fi plata unei taxe de pod, prin SMS. Astfel, noi considerăm că aplicaţii precum cele de mai sus i-ar putea ajuta pe unii şoferi să evite plata amenzii pentru neachitarea taxei de trecere a podului de la Feteşti.

Ca argumente pentru propunerile noastre, lăsăm mai jos câteva greşeli ale şoferilor care s-au încadrat pe benzile e-tarif, în drum spre mare, la staţia de taxare din Feteşti.

1. Utilizatorii nu au achitat deloc tariful de trecere.

2. Utilizatorii au trecut de mai multe ori decât numărul de peaje achitate.

Exemplu: un utilizator a tranzitat staţia de taxare de la Feteşti pe benzile marcate „etarif”, mergând într-un sejur pe litoralul românesc, şi a achitat tariful. Însă, la întoarcere a uitat să achite noua trecere, situaţie în care s-a întocmit un proces verbal de constatare a contravenţiei.

3. Utilizatorii au înscris numere de înmatriculare eronate în SMS-urile transmise pentru achitarea tarifului.

Exemple de mesaje ERONATE transmise la 7577 cu intenţia de a achita peajul (menţionăm că în exemplele de mai jos numerele de înmatriculare transmise au fost înlocuite cu unele fictive):

B00TFI 1Opel Astra G

PH 00 ZEC autoturism

B00KID dacia logan 13 lei

IF00NAK peaj Dacia logan

B00MOJ limuzina

B00ALD 1 autoturism Mercedes Benz

B-00-ALG Hyundai ix35

S-a mai constatat că există un număr de 66 de peaje emise pe numărul de înmatriculare B54AJV (număr de înmatriculare aparţinând unui vehicul al CNAIR şi care a fost folosit ca exemplu pentru modul în care se efectuează plata prin SMS). Ultima situaţie de acest gen a avut loc în data de 30.07.2017.

4. Utilizatorii trimit SMS-ul de confirmare (cu textul DA) după expirarea termenului înscris în mesajul primit de la 7577 (maximum 3 ore).

5. Tariful este achitat după expirarea termenului prevăzut în legislaţie (sfârşitul zilei următoare, până la ora 23.59).

În anul 2017, CNAIR a depistat o singură situaţie în care peajul nu a fost activat din cauza faptului că operatorul de telefonie mobilă nu a comunicat taxarea, deşi încasase tariful de trecere.

Şi, uitaţi cum, o procedură iniţiată pentru simplificare şi pentru fluidizarea traficului face, din contră, mai mult rău. N-ar trebui, deci, să ne uimească faptul că, deşi pot evita cozile, unii şoferi aleg să lase libere benzile etarif şi să stea la coadă pentru a plăti cash. Măcar spun sincer – “domne, dacă nu mă pricep, nu ştiu io cu de-astea!”.

Andrei Banu
© Jurnalul de Ialomița 2016-2018